بسبب إعلان بيبسي .. الجماهير تفتح النار على لاعبي المنتخب: شوية مرتزقة بيتربحوا من وراء هموم الناس والإعلان إهانة لكل مصري

 

أحمد أبوعقيل

أثار إعتذار لاعبي منتخب مصر بعد الخروج المهين من بطولة كأس الأمم الإفريقية أمام جنوب إفريقيا من دور الـ 16، من خلال إعلان لشركة بيبسي غضب الجماهير المصرية .
وكان عدد من لاعبي المنتخب في مقدمتهم كابتن الفريق ، أحمد المحمدي ، ومحمود علاء، ومحمود حسن تريزيجية، وطارق حامد، وأحمد حسن كوكا، ومحمود دونجا، قد شاركوا في إعلان لشركة بيبسي وظهروا خلالها وهم يقدمون إعتذار للجماهير بعد الإخفاق في تخطي دور الـ 16 من أمم إفريقيا.
عمرو نصحي علق على موقع التدوينات القصيرة تويتر:" إيه ده،  طب إزاي؟ والله العظيم مش فاهم ولا مصدق".
وعلق أبنوب عزت :"إعتذار إيه، الاعلان دا بمثابة إهانة لكل مصري، انتوا بتربحوا من ورا هموم الناس، حد يعمل إعلان لهزيمة لعيبه".
وعلق أحد المتابعين :" ديسمبر 2008 بعد المركز السادس في مونديال الأندية؛ محمد أبو تريكة مكانش بيبص للجمهور من كتر حزنه على الأداء اللي ظهر في البطولة، و مع ذلك كان بيحييهم و هو بيعيط، اللاعيبة دول محتاجين يتروقوا.".
وطالب محمد الوسام بعدم استخدام شعار منتخب مصر في الدعاية قائلا:" شعار منتخب البلد ليس للدعايه والإعلان، والقائمين على منتخب مصر لم يتعلموا من الأخطاء في المونديال".
مشعل قال :" أنا سعودي ولا اقصد التدخل، المنتخب المصري العربي الوحيد الذي دوما نفتخر  به وعاشقين كثيرا للكره المصرية، أين ذهبت روح ابو تريكه  ووائل جمعه وحسام حسن كنا دائما نفتخر بروح المنتخب المصري،  هل أصبح العاملين في الاتحاد المصري  بالعامية ( ماخذين المنتخب أكل عيش بس) ".
وكتب رأفت :" والله كانوا عارفين اننا هنخرج بفضيحة وعاملين الإعلان من بدري ،مهو بأمانة دول مش منظر رجالة تاخد بطولة، يخربيت الفلوس اللي تخليكوا تنزلوا من نظرنا كدا، والله  خساره فيهم اَي دقيقه ضيعتها وانا بتفرج عليهم شوية فشلة ومرتزقة".

تعليقات القراء