«فيه واحدة هناك شغالة من ورا أبوها».. غضب عارم على «السوشيال ميديا» بسبب سخرية شاب من إذاعة القرآن الكريم

الموجز 

تداول رواد مواقع التواصل الاجتماعي مقطع فيديو قصير لأحد الشباب وهو يسخر بطريقة مستفزة من إذاعة القرآن الكريم العريقة. 

وقال الشاب في الفيديو المتداول على منصات السوشيال ميديا: "اكثر ناس بشوفها بتتكلم بطريقة غريبة هي الاذاعة بتاعت القرآن الكريم.. عارفين اذاعة القرآن الكريم دي اكثر ناس بتتكلم بطريقة غريبة بالنسبة ليا.. مش عارف بيتكلموا كدة لية.. لازم يبقى فيه ساسبينس في الكلام". 

وبنبرة ساخرة بدء الشاب في محاولة تقمص دور إحدى المذيعين، قائلًا: "في واحدة شغالة هناك اسمها فاطمة طاهر.. مش بيقولوها عادي كده لازم يبقى في طريقة غريبة تحس انها شغالة من وراء ابوها في الاذاعة".

وأضاف الشاب، الذي من المفترض أنه "كوميديان"، بعض عبارات الاستهزاء من كبار المذيعين أمثال الدكتورة هاجر سعد الدين وفاطمة طاهر وسعد الدين المطعمي وغيرهم، مستهزئا من طريقة تقديم المعلومة للمستمع.

وأعرب رواد السوشيال ميديا عن غضبهم الشديد من المقطع، وسخرية هذا الشاب من إذاعة القرآن الكريم، وسط ضحكات غير مبررة من الجمهور الحاضر.

وطالب النشطاء بسرعة إتخاذ الإجراءات اللازمة حيال تلك الواقعة المهينة للدين الإسلامي وإذاعة القرآن الكريم.

وانهالت التعليقات الغاضبة على مقطع الفيديو، قائلين: "حسبي الله ونعم الوكيل"، "ايه قلة الادب دى..مع العلم محدش يقول بيتريق على مذيعين..المفروض الناس بتتباهى وهي يتقلد إذاعة القرآن الكريم..لكن هذا الكائن لابد ان يجد من يتصدى له"، "هل أصبحت إذاعة القرآن الكريم أيضاً مادة للسخرية !!!.. عايزين تضيعوا هيبة الحاجة الحلوة الوحيدة اللي لسه باقية؟!"

تعليقات القراء