آثار جديدة وخطيرة علي الاطفال بعد التعافي من كورونا..و 80% يحتاجون رعاية مركزة

الموجز

كشفت الدكتورة منى الجنزوري، رئيس أقسام الأطفال بجامعة عين شمس، عن مرض جديد يُصيب الأطفال، وهو مرتبط بفيروس كورونا، حيث ذكرت أن كورونا فيروس مستجد، وعندما يُصاب الطفل سواء التقط العدوى من والده أو عائلته أو صديقه بالمدرسة، تكون بدون أعراض: ممكن تبقى ارتفاع نصف درجة في الحرارة، قيء وترجيع لمدة يوم واحد، لكن المرض الجديد يظهر بعد 3 أو 4 أسابيع.

وقالت "الجنزوري" خلال مداخلة هاتفية ببرنامج "الحكاية" المذاع عبر فضائية "mbc مصر" أن هذا المرض مُرعب ويسمى "متلازمة الالتهاب المناعي في الأطفال"، وتظهر أعراضه بعد مرور 3 أو 4 أسابيع من إصابة الطفل بكورونا.

وأكدت أن أعراضه حرارة مرتفعة جدًا وشديدة جدًا لا تؤثر فيها أي مخفضات للحرارة ولا كمادات، وقد يصاحبه ألم في البطن وترجيع وإسهال.

وتابعت: عنيه تبقى حمرة ومفيش أي إفرازات فيها، والتهاب شديد، مفيش أي إفرازات في العين، لسانه منقط أحمر وشفايفه شديدة الالتهاب ومقشرة، الغدد الليمفاوية تحت الفك متضخمة، الطفح الجلدي في الإيدين أو الرجلين أو ممكن يظهر في أي حتة تانية، أكتر سن يظهر فيه من 9 لـ 10 سنوات في مصر، في بعض البلاد قالوا لحد 20 سنة، لو ظهر الأعراض دي لازم الأم تكون واخدة بالها جدًا إن الطفل ده يبقى عنده المرض ده.

تعليقات القراء