«أنا بقول الكلام ده في وقت صعب».. السيسي للمصريين: استقرار الدول أمر لا تتحمله الحكومة ولا القيادة فقط بل كل الشعب

الموجز  

دعا الرئيس عبدالفتاح السيسي، إلى إجراء حوار فيما يخص الاقتصاد، قائلا:"محتاجين نعمل حوار أعمق وأشمل فيما يخص الاقتصاد".


أضاف الرئيس السيسى، خلال احتفالية ذكرى عيد الشرطة الـ 72 :"بسمع كتير من المحليين الاقتصاديين بيتكلموا فى القنوات وبيكتبوا فى الجرايد.. فيه فرق كبير إنك تقول رأى وإنك تنفذ الرأى مع رأى عام.. مع ناس.. مع دولة.. فيه ظروف كتير قوى بتتحط فى الاعتبار".

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن استقرار الدول أمر لا تتحمله الحكومة ولا القيادة فقط، بل كل الشعب المصري مسئول عن أمنها ومستقبلها واستقرارها وتقدمها.

وقال السيسي، في كلمة ألقاها خلال احتفالية عيد الشرطة والتي أقيمت اليوم الأربعاء بأكاديمية الشرطة،: "أنا بقول الكلام ده في وقت صعب، وزي ما أنتم شايفين المنطقة بالكامل والعالم في وقت صعب جدًا ومضطرب قوي، والأوضاع في المنطقة وقطاع غزة وبعد 4 شهور من الحرب على القطاع، يا ترى الأربع شهور عدوا بسهولة في مصر؟."

وأشار السيسي إلى أن مصر مرت بظروف عصيبة قبل حرب غزة، مثل أزمة كورونا والحرب الروسية الأوكرانية، بالإضافة إلى أزمة الملاحة الحالية في البحر الاحمر.

وتابع: "اوعوا تتصوروا اني كمصري زيكم مش مقدر حجم المعاناة اللي موجودة في مصر، لا انا مقدرها كويس جدا ومقدر اكتر صلابة المصريين وده كلام مش معنوي، انا عارف ان الحياة صعبة".

تعليقات القراء