حملة لمواجهة الإبتـزاز والتشهير .. في بنات حياتها بتنتهي بسبب دوسة زرار مش بتاخد ثانية!

الموجز

أطلقت صفحة Speak Up اتكلم/ي والمهتمة بقضايا العنف ضد المرأة ، حملة لدعم الفتيات ضد جرائم الإبتـزاز والتشهيـر والتهديـد .

حيث كتبت الصفحة تقول:

في بداية يناير ٢٠٢٢:
(بسنت خالد - ١٧ سنة) خسٮرت حياتها بعد تسريب صور مفبركة ليها، بسبب كلام أهل قريتها ومدرسينها عنها، ف ما قدرتش تتحمل كلامهم ومٮاتت.

في آخر يناير ٢٠٢٢:
(هايدي - ١٤ سنة) خسٮرت حياتها بسبب صور اتسٮرقت من تليفونها عن طريق جيرانها وتم ابتـزازها بيها، وأول ما تم نشر الصور على الإنترنت، خافـت من رد فعل الناس ومـاتت.

في يوليو ٢٠٢٢:
(نيرة أشرف - ٢٢ سنة) خسٮرت حياتها بسبب واحد كان بيطاردها وبيبتزها لأكتر من سنتين واتعمل ضده محاضر وقعدات عرفية، وبعد كل المطاردات دي قتٮلها.

وتابعت : لو الأهل كانوا في ضهر ولادهم مهما عملوا، ولو المجتمع مش بيهتـم بفضٮايح البنات وبيتعامل معاها زي "طيش الشباب".. أكيد ما كانش ده حصل.

وأضافت : ولو البنات عارفه ان فيه اجراء لحظي وسريع ممكن تاخده ويقدر يوقف المبتـز في وقتها.. يمكن كانت البنات دي فضلت وسطنا.

واستكملت : جرايـم الإنترنت شيء جديد نسبيًا على المجتمع والبنات صورها بتتاخد بأكتر من طريقة وعشان ده يتحل لازمله حلول استثنائية، لأن فيه بنات حياتهم بتتـدمر أو -فعلياً- بتنتهي بسبب دوسة زرار مش بتاخد ثانية!

وطالبت بدعم الحملة قائلة : ادعموا مقترح إنشاء مشروع لإنشاء وحدات عاجلة متخصصة فقط في جرائم الإبتـزاز والتشهيـر والتهديـد ووقعوا العريضة عشان ما نخشسرش حد تاني، وعشان الضحيـة الجاية تعيش!

تعليقات القراء