بيتي اتخرب.. معلمة المنصورة الراقصة تعلن طلاقها

كتب: ضياء السقا

أعلنت آية يوسف، المعروفة إعلاميا بـ"معلمة المنصورة الراقصة"، طلاقها من زوجها، بسبب الفيديو المتداول لها على مواقع التواصل الاجتماعي حول رقصها في إحدى الرحلات النيلية مع زملائها بطريقة مثيرة.

وقالت آية في تصريحات لـ"العربية.نت"، إن زوجها طلّقها بعد انتشار الفيديو مع ما تبعه من ضجة في أوساطها المهنية والعائلية، إلا أنها برّرت رد فعل زوجها هذا مؤكدةً أنه تصرف طبيعي بسبب ما سمعه بعد الحادثة.

وأضافت أن الفيديو تسبب في خراب منزلها وتدمير حياتها، متسائلةً عن الذنب الذي ارتكبته لتواجه هذا المصير.

كما ناشدت المعلمة الجميع تركها وشأنها بعدما خسرت حياتها الزوجية ووظيفتها بسبب الفيديو المتداول، مؤكدةً أنها خسرت كل شيء جميل بسبب تصرف غير أمين صدر عن شخص كان معهم في الرحلة، وأكدت أنها لن تسامحه أبداً، لما سبّبه لها من أذى وضرر سيلاحقانها حتى نهاية العمر.

وأثار مقطع فيديو متداول عبر مواقع التواصل الاجتماعي، لمعلمة ترقص بطريقة مثيرة مع زملائها من المعلمين، في نزهة على مركبة نيلية، حالة واسعة من الجدل.

وأشعل الفيديو الغضب بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، ولا سيما بعد انتشار أنباء عن تكريم تلك المعلمة ومنحها لقب المعلمة المثالية بعد هذه الرحلة التي نظمتها نقابة المعلمين بغرب المنصورة.

ورصد الفيديو قيام المعلمة “آية يوسف”، مدرسة لغة عربية، تعمل بنظام التطوع في مدرسة خالد بن الوليد الابتدائية بالدقهلية، بمنافسة زملائها من المعلمين في الرقص البلدي، وظهرت وهي تتمايل وترقص بطريقة مثيرة لا تليق بمكانتها كمعلمة وقدوة لطلابها وطالباتها.

من جانبه، قرر وكيل وزارة التربية والتعليم في محافظة الدقهلية، إحالة 5 معلمين للنيابة الإدارية، بعد التحقيق معهم لقيامهم بالمشاركة في وصلة الرقص، فضلا عن فصل المعلمة.

من جهتها، علقت المعلمة قائلة: “حسبى الله ونعم الوكيل فى اللى صورنى، جابلى اكتئاب وخرب بيتى، كل ما طفل من أولادى يشوف الفيديو يقولى إيه ده يا ماما هو فيه إيه؟، الفيديو كان سبب فى مشاكل كتير بينى وبين أولادي وزوجي وأهلي، ليه حد يعمل كده؟”.

أما عن زوجها ورد فعله بعد إنتشار الفيديو فقالت من خلال بث مباشر مع جريدة الوطن: “أكيد في مشكلة حصلت بيني وبين زوجي، بس الحمد لله الجو بيروق شوية بشوية، وإنشاء الله أكيد هو هيساندنى فى المحنة دى، وأنا غلطانة إنى وثقت فى الناس اللى جنبى، وأنا مكنتش عارفة إنى بتصور، ولو خدت بالى كنت أكيد مش هسكت وهمنع أى حد يصور، والقصة كلها كانت مع زملاء فى مركب نيلى، وكنا بنفك عن نفسنا شوية، أنا واخدة جدول 24 حصة فى الإسبوع، وهو حرام الواحدة منا تفك عن نفسها؟”.

وأكملت أية:ـ “وكمان أنا بطلب من أولياء الأُمور يسألوا أولادهم أنا كنت بشرح لهم إزاى، وكُنت بتعامل معاهم إزاى، حتى وأنا فى المركب شوفوا كنت لابسة إيه مكنتش لابسة حاجة خارجة أو مثيرة للجدل، أنا كنت معتبره نفسى وسط أهلى أثناء الرحلة، والواحدة منا على فكرة بتكون موجودة مع زملائها بالعمل أكتر ما بتكون موجودة فى البيت، أنا بخرج من بيتى 6 صباحاً على المدرسة وبعدين بنفطر مع الزملا وكل واحد بيخش على الفصل ويتابع اليوم الدراسى”.

وأنهت “أية يوسف” كلامها بتوجيه رسالة إلى مصور الفيديو قائلة:ـ “عيب عليك اللى إنتا عملتوا مش هتستفيد حاجة من كده، كل اللى إنتا عملتوا إنك شوهة سمعتى وسمعة أولادى، وأنا مش هسيبك للقضاء يتصرف معاك وبس، وأنا هعمل فيك كتير بس أطلع من الإكتئاب اللى أنا فيه وأعرفه، وأن أصريت إنى اطلع معاكم دلوقتى بس علشان أدافع عن نفسى على الرغم من رفض زوجى، وبأكد للكل إنى أنا ماتحولتش للتحقيق، وأنا اللى مضيت على تنازل”.

 

شاهد الفيديو: https://youtu.be/CI5iv1l8tUA

تعليقات القراء